احکام مس قرآن و . . .
۱۶-۱: براى آب کشیدن قرآنى که نجس شده یا بیرون آوردن آن از محلی که موجب وهن قرآن است، اگر چارهای نباشد جز این که خط آن را مسح کند، باید وضو بگیرد و اگر وضو امکان ندارد یا تأخیر نیز موجب وهن قرآن است باید تیمم کند و الا بدون اینها باید اقدام کند.
۱۶-۲: ترجمه قرآن به هر زبانی که باشد، حکم خط قرآن را ندارد.
۱۶-۳: تماس موى انسان با خط قرآن و مانند آن ، حتی اگر کوتاه هم باشد، حکم مس قرآن را ندارد.
۱۶-۴: اگر این نوشتهها بر روی گردنبند، انگشتر یا مواد دیگری باشد، تغییری در حکم ایجاد نمی کند.
۱۶-۵: اگر لایهای مانند لاک، شیشه، پلاستیک و مشابه آن بر روی آن کشیده شده باشد، تماس بدن بیوضو را با آن بلااشکال میکند حتی اگر این لایه بسیار نازک باشد. البته اگر نوشتهها به گونهای برجسته باشد که از پشت حائل نیز کاملا قابل لمس باشد، اشکال دارد.
۱۶-۶: جلوگیرى بچه و دیوانه از مس خط قرآن و مانند آن واجب نیست مگر آن که موجب بی احترامی محسوب شود.
مثلا انداختن گردنبندهایی که آیات قرآن یا مانند آن بر روی آنها نوشته شده است، برای کودکان بلا اشکال است مگر به شرط یاد شده.
۱۶-۷: اسامی و صفات خاص خداوند متعال حکمشان مانند خط قرآن است.
۱۶-۸: چنان چه اسامی و صفات خاص خدا قسمتی از کلمه باشد، مانند عبدالله یا عبدالرحمن، تغییری در حکم بالا ندارد.
۱۶-۹: لمس بدون وضوی نام خداوند به زبانهای مختلف، اشکالی ندارد مگر آن که جنبه بیاحترامی داشته باشد.
۱۶-۱۰: نام مبارک حضرت رسول الله صلیاللهعلیهوآلهوسلم و سایر معصومین سلاماللهعلیهم مانند حکم خط قرآن نیست و میتوان بدون وضو بر آنها دست نهاد، مگر آنکه بیاحترامی به آنها محسوب شود.