امکان رؤیت‌پذیری هلال ماه شوال (عید فطر) سال ۱۴۴۴ هجری قمری (۱۴۰۲ هجری شمسی)

* با عنایت به این‌که زمان مقارنه ماه شوال ۱۴۴۴ هجری قمری، ساعت ۰۴:۱۲، ۲۰ ماه اپریل سال ۲۰۲۳ به وقت گرینویچ (ساعت ۰۷:۴۲ پنج‌شنبه، ۳۱ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ به وقت تهران) می‌باشد، رؤیت ماه شوال سال ۱۴۴۴، با چشم مسلح و غیر مسلح در پنج‌شنبه (۳۱ فروردین / ۲۰ اپریل) شب مطابق نقشه شماره ۱ و در جمعه شب (۱ اردیبهشت / ۲۱ اپریل)، مطابق نقشه شماره ۲ قابل رؤیت است.

نقشه شماره ۱: امکان رؤیت‌پذیری ماه شوال در پنج‌شنبه شب، ۲۰ ماه اپریل ۲۰۲۳، مطابق ۳۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۲، بر اساس معیار محمد شوکت العوده که با استفاده از معیار برنارد یالوپ، اصلاح و محاسبه شده است.

* * *

نقشه شماره ۲: امکان رؤیت‌پذیری ماه شوال در جمعه شب، ۲۱ ماه اپریل ۲۰۲۳، مطابق ۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، بر اساس معیار محمد شوکت العوده که با استفاده از معیار برنارد یالوپ ، اصلاح و محاسبه شده است.

راهنمای نقشه ۱ و ۲:

– رنگ سبز: در این مناطق، در صورت مساعد بودن شرایط جوی، هلال ماه به سادگی با چشم غیرمسلح رصد می‌شود.

– رنگ بنفش: در این مناطق، در صورت مساعد بودن شرایط جوی، هلال با چشم مسلح دیده می‌شود و دیدن آن با چشم غیرمسلح، خصوصا بعد از رصد با چشم مسلح و با تعیین مختصات دقیق بعید نیست. (خصوصا مناطق نزدیک به منطقه سبز)

– رنگ آبی: در این مناطق، در صورت مساعد بودن شرایط جوی، هلال فقط با چشم مسلح دیده می‌شود و امکان رؤیت آن با چشم غیرمسلح نیست. (امکان رؤیت ماه با چشم مسلح در مناطق نزدیک به رنگ سفید کم‌تر می شود.)

– بی‌رنگ (سفید): در این مناطق رؤیت هلال ناممکن و نشدنی است.

* * *

بررسی چند مثال:

  1. ایران، کشورهای خاورمیانه و کلیه کشورهای قاره آسیا، اقیانوسیه و قسمت‌های سفید در قاره آفریقا و اروپا (نقشه شماره ۱): امکان رؤیت ماه در پنج‌شنبه شب (۳۱ فروردین / ۲۰ اپریل) به هیچ عنوان امکان نداشته، اما در جمعه‌شب (۱ اردیبهشت / ۲۱ اپریل)، به جز قسمن بنفش و آبی در اقیانوسیه (نقشه شماره ۲) در صورت مساعد بودن شرایط، به راحتی قابل ملاحظه است. ، لذا عید فطر در این کشورها بر اساس چشم مسلح و چشم غیر مسلح، روز شنبه (۲ اردیبهشت / ۲۲ اپریل) خواهد بود.
  2. نیوزلند و قسمت‌های بنفش و آبی قاره اقیانوسیه (نقشه شماره ۲): امکان رؤیت ماه با چشم غیر مسلح در پنج‌شنبه شب (۳۱ فروردین / ۲۰ اپریل)، خصوصا در مناطقی که از ناحیه سبز دور هستند کمتر است، اما در صورت مساعد بودن شرایط، امکان رؤیت با چشم مسلح هست، لذا برای افرادی که تابع رؤیت با چشم مسلح هستند، به احتمال بسیار زیاد جمعه (۱ اردیبهشت / ۲۱ اپریل)، عید فطر خواهد بود، اما تابعان چشم غیر مسلح، باید در انتظار اعلام رؤیت ماه باشند.
  3. کشورهای امریکار شمالی، مرکزی و بخش‌هلی شمالی امریکای جنوبی: رؤیت ماه با چشم غیر مسلح در پنج‌شنبه شب (۳۱ فروردین / ۲۰ اپریل)، خصوصا در مناطق دورتر از ناحیه سبز، اندک است، اما در صورت مساعد بودن شرایط، امکان رؤیت با چشم مسلح وجود دارد، لذا برای تابعان نظر رؤیت با چشم مسلح، عید فطر به روز جمعه (۳۱ فروردین / ۲۰ اپریل) است ولی تابعان نظر رؤیت با چشم غیر مسلح، بایبد در انتظار اعلام رؤیت ماه باشند.
  4. مناطق میانی امریکای جنوبی، شرق و شمال شرقی افریقا و منازق غربی اروپا (منطقه آبی نقشه شماره ۱): امکان رؤیت ماه با چشم غیر مسلح در پنج‌شنبه شب (۳۱ فروردین / ۲۰ اپریل) بسیار بعید، بلکه غیر ممکن است، اما امکان رؤیت با چشم مسلح، خصوصا در مناطق نزدیک به ناحیه بنفش (نقشه شماره ۱) وجود دارد، لذا برای تابعان نظر رؤیت با چشم غیر مسلح، روز شنبه (۲ اردیبهشت / ۲۲ اپریل) بوده و تابعان رؤیت با چشم مسلح باید منتظر اعلام رؤیت باشند.

توجه:

همان‌گونه که می‌دانید،‌ دو موضوع در مبنای فقهی اکثریت فقها درباره آغاز ماه جدید قمری مطرح است:

۱- رؤیت ماه بر اساس چشم غیرمسلح یا چشم مسلح

۲- تعمیم منطقه

که از ترکیب این‌ها بیش از ۸ حالت به وجود می‌آید و مقلدین هر یک از مراجع با توجه به مبنای فقهی مرجع خود، می‌توانند با کمک این نقشه‌ها، زمان تقریبی آغاز ماه شوال سال ۱۴۴۴ را در منطقه خود پیش‌بینی کنند.

البته مبنای مستقلی هم وجود دارد که تکوینی بوده و مقارنه ماه با خط فرضی بین زمین و خورشید است که این یک حالت بیش‌تر ندارد و آغاز ماه جدید برای همه مردم روی زمین در یک شبانه‌روز اتفاق می‌افتد.

کسانی که قائل به محاسبه عددی هستند هم باید بر اساس قاعده خودشان عمل کنند.

جهت اطلاعات بیش‌تر، به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

چرا گاهی اوقات در اعلام عید فطر اختلاف نظر پیش می‌آید؟

راه‌های ثابت شدم اول ماه

فطریه و کفاره سال ۱۴۴۴ هجری قمری (۱۴۰۱ هجری شمسی)

* * * * * * * * * * * *

همان‌گونه که اشاره شد، افرادی که تابع مبنای مقارنه هستند، با توجه به این که زمان مقارنه ماه شوال سال ۱۴۴۴، ساعت ۰۴:۱۲ پنج‌شنبه، ۲۰ اپریل سال ۲۰۲۳ به وقت گرینویچ است، باید زمان مقارنه را بر اساس ساعت محلی خود محاسبه کرده و چنان‌چه زمان مقارنه، قبل از فجر صادق (اذان صبح) بود، روز بعد از فجر صادق را روز اول ماه شوال در نظر بگیرند و چنان‌چه زمان مقارنه پس از فجر صادق بود، روز بعد را آغاز ماه بدانند که با این حساب؛

آغاز ماه شؤال (عید فطر) سال ۱۴۴۴ برای همه مناطق نیم کره شرقی، به صورت هماهنگ،

روز جمعه، ۲۱ ماه اپریل سال ۲۰۲۳ (۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) خواهد بود.

سلسله مباحثات استاد ریاحی

کتاب‌خانه قرآن و حدیث مؤسسه

فهرست درختی سایت

باز کردن همه | بستن همه