امکان رؤیت‌پذیری هلال ماه مبارک رمضان سال ۱۴۳۹ هجری قمری (۱۳۹۷ هجری شمسی)

امکان رؤیت‌پذیری هلال ماه مبارک رمضان سال ۱۴۳۹ هجری قمری (۱۳۹۷ هجری شمسی)

امکان رؤیت ماه مبارک رمضان با چشم غیر مسلح، چشم نیمه مسلح و ابزار‌های نجومی بر اساس محاسبه نرم‌افزار moon-soft که از دقت مناسبی برخوردار است، به شرح زیر می‌باشد.

این معیار توسط محمد شوکت عوده و با کمک از معیار برنارد یالوپ و اصلاح محاسبات او محاسبه شده است.

منظور از چشم نیمه مسلح، دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای است.

نقشه شماره ۱

امکان رؤیت‌پذیری هلال ماه مبارک رمضان، سه‌شنبه شب

۱۵ ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی (۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ هجری خورشیدی)

نقشه شماره ۲

امکان رؤیت‌پذیری هلال ماه مبارک رمضان، چهارشنبه شب

۱۶ ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی (۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ هجری خورشیدی)

 

راهنمای نقشه:

رنگ سبز: در صورت مساعد بودن شرایط جوی، در این مناطق هلال به سادگی با چشم غیر مسلح رصد می‌شود.

رنگ صورتی: در صورت مساعد بودن شرایط جوی، در این مناطق هلال با چشم مسلح دیده می‌شود و دیدن آن با چشم غیر مسلح، خصوصا بعد از رصد با چشم مسلح یا تعیین مختصات دقیق بعید نیست.

رنگ آبی: در صورت مساعد بودن شرایط جوی، در این مناطق هلال فقط با چشم مسلح دیده می‌شود و امکان رؤیت آن با چشم غیر مسلح نیست.

بی‌رنگ: رؤیت هلال ناممکن و نشدنی است. (زیرا مقارنه پیش از غروب آفتاب رخ داده و ماه نیز پس از غروب آفتاب، غروب می‌کند، اما روشنایی هلال ماه به اندازه‌ای نیست که حتی با چشم مسلّح دیده شود.)

رنگ قرمز: در این مناطق نیز رؤیت هلال ماه غیر ممکن است. (زیرا ماه پیش از غروب آفتاب، غروب می‌کند یا مقارنه پس از غروب آفتاب رخ می‌دهد.)

 

همان‌گونه که می‌دانید،‌ دو موضوع درباره آغاز ماه جدید قمری مطرح است:

۱- رؤیت ماه بر اساس چشم غیر مسلح یا چشم مسلح یا مقارنه

۲- تعمیم منطقه

که مقلدین هر یک از راجع با توجه به مبنای فقهی مرجع خود، می‌توانند با کمک این نقشه‌ها، زمان آغاز ماه مبارک رمضان سال ۱۴۳۹ را در منطقه خود پیدا کنند. در این زمینه می‌توانید به پیوست‌های زیر مراجعه نمایید.

پیوست ۱: چرا گاهی اوقات در اعلام عید فطر اختلاف نظر پیش می‌آید؟

پیوست ۲: راه‌های ثابت شدن اول ماه

اینک حلول ماه جدید را از چند منظر بررسی می‌کنیم.

 

۱- رؤیت با چشم غیر مسلح و در مناطق هم افق:

برای افرادی که در منطقه سبز قرار دارند، آغاز ماه مبارک رمضان، روز پنج‌شنبه، ۱۷ ماه می خواهد بود.

آغاز ماه مبارک رمضان برای افرادی که در منطقه صورتی زندگی می‌کنند، ممکن است، با یک روز تأخیر در جمعه، ۱۸ ماه می باشد و با توجه به این‌که امکان رصد ماه با چشم غیر مسلح، در شب قبل منتفی نیست، باید منتظر ماند تا اگر چنین گزارشی اعلام شد، ماه مبارک رمضان را از همان روز ۱۷ ماه می آغاز کنند.

(اکثر مناطق کشور ژاپن، قزاقستان، مغولستان، جنوب شرقی استرالیا (تقریبا همه ایالت ویکتوریا، نیو ساوت ولز، تاسمانی و بخش هایی قابل ملاحظه‌ای از ایالت کوئینزلند و استرالیای جنوبی و بخش‌های کوچکی از ایالت قلمرو شمالی))، نیمه شمالی شور چین، بخش‌هایی از مناطق جنوبی روسیه و …)

سایر مناطق (به جر منطقه بی‌رنگ که ظاهرا در این مبنا بلاتکلیف هستند)، روز پنج‌شنبه، ۱۷ ماه می آغاز ماه مبارک رمضان خواهد بود.

 

۲- رؤیت با چشم غیر مسلح و در مناطق غربی‌تر:

با توجه به این‌که ماه در معدودی از مناطق مدار ۱۶۰ درجه شرقی با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود، برای تمام مناطق غربی‌تر که اکثر خشکی‌های زمین را تشکیل می‌دهند، روز پنج‌شنبه۱۷ می، آغاز ماه مباک رمضان خواهد بود.

البته با توجه به این که امکان رؤیت ماه در مناطق شرقی‌تر تا حدود مدار ۱۲۰ درجه غربی هم وجود دارد، در صورت رصد ماه که بعید هم نیست،‌آغاز ماه مبارک رمضان، یک روز جلوتر، یعنی روز چهارشنبه، ۱۶ ماه می خواهد بود.

 

۳- رؤیت با چشم غیر مسلح و مناطق مشترک در شب:

با توجه به توضیح بند دو، حتی مناطق شرقی‌تر را شامل شده و این‌که روز پنج‌شنبه۱۷ ماه می جزء ماه مبارک رمضان است قطعی می‌باشد، اما بعید نیست که آغاز ماه یک روز جلوتر باشد و این منوط گزارش رصد ماه با چشم غیر مسلح در منطقه صورتی خواهد بود.

 

۴- رؤیت با چشم مسلح و در مناطق هم افق:

برای مناطق آبی (مانند جنوب غربی ایالت متحده، کشورهای آمریکای مرکزی و اکثر مناطق آمریکای جنوبی، آغاز ماه مبارک رمضان، روز چهار‌شنبه، ۱۶ ماه می خواهد بود و برای مناطق غربی‌تر (به جر منطقه بی‌رنگ که ظاهرا در این مبنا بلاتکلیف هستند)، روز پنج‌شنبه، ۱۷ می ۲۰۱۸ آغاز ماه مبارک رمضان خواهد بود.

 

۵- مقارنه:

با توجه به این که زمان مقارنه ساعت ۱۱:۴۸ روز ۱۵ می به وقت گرینویچ است، باید زمان مقارنه را بر اساس ساعت محلی خود محاسبه کرده و چنان‌چه زمان مقارنه، قبل از فجر صادق بود، روزه خود را در همان روز آغاز کنند و چنانچه زمان مقارنه پس از فجر صادق بود، روز بعد را روز اول ماه مبارک رمضان بدانند. با توجه مبنای مقارنه، ماه مبارک رمضان برای همه افراد کره زمین، با نظمی خاص در ۲۴ ساعت آغاز خواهد شد.

سلسله مباحثات استاد ریاحی

کتاب‌خانه قرآن و حدیث مؤسسه

فهرست درختی سایت

باز کردن همه | بستن همه