امکان رؤیت‌پذیری هلال ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۰ هجری قمری (۱۳۹۸ هجری شمسی)

* امکان رؤیت ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۰، در شنبه شب، ۴ ماه می ۲۰۱۹ به هیچ عنوان امکان پذیر نبوده، ولی در یک‌شنبه شب، ۵ ماه می ۲۰۱۹، مطابق ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، بر اساس معیار محمد شوکت عوده که با استفاده از معیار برنارد یالوپ ، اصلاح و محاسبه شده است، مطابق نقشه زیر می باشد.

راهنمای نقشه:

– رنگ سبز: در صورت مساعد بودن شرایط جوی، در این مناطق هلال به سادگی با چشم غیر مسلح رصد می‌شود.

– رنگ صورتی: در صورت مساعد بودن شرایط جوی، در این مناطق هلال با چشم مسلح دیده می‌شود و دیدن آن با چشم غیر مسلح، خصوصا بعد از رصد با چشم مسلح با تعیین مختصات دقیق بعید نیست. (خصوصا مناطق نزدیک به منطقه سبز)

– رنگ آبی: در صورت مساعد بودن شرایط جوی، در این مناطق هلال فقط با چشم مسلح دیده می‌شود و امکان رؤیت آن با چشم غیر مسلح نیست. (امکان رؤیت ماه با چشم مسلح در مناطق نزدیک به رنگ سفید کم‌تر می شود.)

– بی‌رنگ (سفید): رؤیت هلال ناممکن و نشدنی است. (زیرا مقارنه پیش از غروب آفتاب رخ داده و ماه نیز پس از غروب آفتاب، غروب می‌کند، اما روشنایی هلال ماه به اندازه‌ای نیست که حتی با چشم مسلح دیده شود.)

* * *

* امکان رؤیت ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۰، در یک‌شنبه شب، ۵ ماه می ۲۰۱۹، مطابق ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، بر اساس معیار سید محمد قاضی میرسعید مطابق با نقشه زیر است:

راهنمای نقشه:

– رنگ سبز: در صورت مساعد بودن شرایط جوی، در این مناطق هلال به سادگی با چشم غیر مسلح رصد می‌شود.

– رنگ زرد: در صورت مساعد بودن شرایط جوی، در این مناطق هلال با چشم مسلح دیده می‌شود و دیدن آن با چشم غیر مسلح، خصوصا بعد از رصد با چشم مسلح با تعیین مختصات دقیق بعید نیست. (امکان رؤیت ماه با چشم مسلح در مناطق نزدیک به رنگ قرمز کم‌تر می شود.)

– رنگ قرمز: امکان رؤیت ماه با چشم مسلح بعید و بعضا غیر ممکن است. (هر چه از منطقه زرد دورتر می‌شود، امکان رؤیت کم‌تر می‌شود.)

* * *

همان‌گونه که می‌دانید،‌ دو موضوع در مبنای فقها درباره آغاز ماه جدید قمری مطرح است:

۱- رؤیت ماه بر اساس چشم غیر مسلح یا چشم مسلح یا مقارنه

۲- تعمیم منطقه

که مقلدین هر یک از مراجع با توجه به مبنای فقهی مرجع خود، می‌توانند با کمک این نقشه‌ها (خصوصا نقشه دوم که ساده‌سازی شده است)، زمان تقریبی آغاز ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۰ را در منطقه خود پیش‌بینی کنند.

پیوست ۱: چرا گاهی اوقات در اعلام عید فطر اختلاف نظر پیش می‌آید؟

پیوست ۲: راه‌های ثابت شدن اول ماه

* * *

اما افرادی که تابع مبنای مقارنه هستند، با توجه به این که زمان مقارنه ساعت ۲۲:۴۵ شنبه شب، ۴ ماه می سال ۲۰۱۹ به وقت گرینویچ است، باید زمان مقارنه را بر اساس ساعت محلی خود محاسبه کرده و چنان‌چه زمان مقارنه، قبل از فجر صادق (اذان صبح) بود، روز بعد از فجر صادق را روز اول ماه مبارک رمضان در نظر بگیرند و چنان‌چه زمان مقارنه پس از فجر صادق بود، باز هم روز بعد را آغاز ماه بدانند که با این حساب تقریبا برای همه خشکی‌های زمین، آغاز ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۰، به صورت هماهنگ، روز یک‌شنبه ۵ ماه می (۱۵ اردیبهشت‌ماه) خواهد بود، در حالی که بر مبنای رؤیت ماه، چه بر اساس چشم غیر مسلح و چه بر اساس چشم مسلح، یکی از روزهای دوشنبه (۶ ماه می، ۱۶ اردیبهشت‌ماه) یا سه‌شنبه (۷ ماه می، ۱۷ اردیبهشت‌ماه) خواهد بود.

* * *

اینک حلول ماه جدید را برای چند منطقه بررسی می‌کنیم.

۱- ایران:

یک‌شنبه شب، برای کل ایران امکان رؤیت ماه با چشم غیر مسلح وجود ندارد، لذا بر مبنای فقهایی مانند آیات عظام سیستانی، شبیری زنجانی و امام خمینی،  روز سه‌شنبه آغاز ماه مبارک رمضان خواهد بود.

عمده مناطق استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان امکان رؤیت ماه با چشم مسلح هم واقعا بعید و بلکه غیر ممکن است و آغاز ماه مبارک رمضان، چه برای قائلان به چشم غیر مسلح و چه قائلان به چشم مسلح، روز سه‌شنبه است.

در سایر مناطق ایران، در صورت مساعد بودن شرایط، امکان رؤیت ماه با چشم مسلح وجود داشته و باید منتظر اعلام رصدگران بود که در صورت اعلام آن‌ها، بر مبنای آیات عظام بهجت و خامنه‌ای، روز دوشنبه، آغاز ماه مبارک رمضان خواهد بود. بر مبنای فقهایی مانند آیات عظام، شبیری زنجانی و امام خمینی که قائل به چشم غیر مسلح هستند، روز سه‌شنبه آغاز ماه مبارک رمضان خواهد بود.

۲- عراق، سوریه، لبنان، ترکیه، کشورهای حوزه خلیج فارس و بسیاری از کشورهای اروپای مرکزی و جنوبی، کشورهای لیبی، مصر، سودان و کشورهای جنوبی و نیمه شرقی آفریقا و … (کشورهای منطقه زرد):

یک‌شنبه شب، امکان رؤیت ماه در این مناطق با چشم غیر مسلح امکان نداشته ولی امکان رؤیت با چشم مسلح هست، لذا بر مبنای آیت‌الله بهجت و خامنه‌ای، در صورت اعلام رصدگران، روز دوشنبه آغاز ماه مبارک رمضان خواهد بود و برای سایر فقها مانند آیت‌الله سیستانی، شبیری زنجانی و امام خمینی، قاعدتا روز چهارشنبه آغاز ماه مبارک رمضان خواهد بود.

۳- کشورهای افغانستان، پاکستان، هند، ترکمنستان و کشورهای شرقی‌تر آسیا، هم‌چنین کشورهای شمال شرقی اروپا، روسیه و اقیانوسیه (کشورهای منطقه قرمز):

یک‌شنبه شب، به هر حال امکان رؤیت ماه با چشم غیر مسلح و حتی مسلح منتفی بوده و بر مبنای همه فقها (غیر از قائلان مبنای مقارنه) آغاز ماه مبارک رمضان، سه‌شنبه خواهد بود.

۴- کشورهای آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی (به جز جنوب آرژانتین)، مکزیک، ایالات متحده و نیمه جنوبی کانادا و بعضی کشورهای نیمه غربی آفریقا (کشورهای منطقه سبز):

در صورت مساعد بودن شرایط جوی، در این مناطق هلال به سادگی با چشم غیر مسلح رصد می‌شود، لذا بر مبنای همه فقها (بجز قائلین به مبنای مقارنه)، آغاز ماه مبارک رمضان روز دوشنبه خواهد بود.

 

سلسله مباحثات استاد ریاحی

کتاب‌خانه قرآن و حدیث مؤسسه

فهرست درختی سایت

باز کردن همه | بستن همه