زکات فطره (فطریه) به چه کسانی باید پرداخت شود

مسأله: انسان باید زکات فطره (فطریه) کسانی را که تا غروب شب عید فطر نان‌خور او به حساب می‌آیند، کوچک باشند یا بزرگ، مسلمان باشند یا کافر، در شهر خود او باشند یا در شهر دیگر پرداخت کند.

مسأله: نان‌خور فرد کسی که عرف او را جزء خانواده او به حساب آورد، لذا کسانی که در شب عید فطر، مهمان فردی هستند، نان‌خور او به حساب نمی‌آید.

مسأله: زنی که ناشزه شده و از تمکین شوهر خودداری می‌کند، اگر نان‌خور او حساب نشود، زکات فطره (فطریه) او بر شوهرش واجب نیست.

مسأله: اگر انسان بعد از غروب شب عید فطر بچه‌دار شود، یا کسی نان‌خور او حساب شود، واجب نیست زکات فطره (فطریه) او را بدهد.

مسأله: اگر فردی نان‌خور کسی باشد و پیش از غروب نان‌خور کس دیگر شود، زکات فطره (فطریه) او بر کسی که نان‌خور او شده واجب است مثلا اگر دختری پیش از غروب به خانه شوهر رود، شوهرش باید زکات فطره (فطریه) او را بدهد.

مسأله: اگر یکی از افراد نان‌خور فرد، بعد از غروب شب عید فطر فوت کند، زکات فطره (فطریه) او واجب است اما اگر قبل از آن باشد، زکات فطره (فطریه) ندارد.

مسأله: اگر انسان کسی را اجیر نماید و شرط کند که مخارج او را بدهد در صورتی که به شرط خود عمل کند و نان‌خور او حساب شود، باید زکات فطره (فطریه) او را هم بدهد ولی چنان‌چه شرط کند که مقدار مخارج او را تقبل کند و مثلا پولی برای مخارجش پرداخت کند، دادن زکات فطره (فطریه) او واجب نیست.

سلسله مباحثات استاد ریاحی

کتاب‌خانه قرآن و حدیث مؤسسه

فهرست درختی سایت

باز کردن همه | بستن همه