صلوات حضرت فاطمه علیهاالسلام و بعضی اذکار مربوط به ایشان

سؤال:

سلام وقت به‌خیر؛

لطفا بفرمایید

۱. صلواتی که به‌نام حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، مشهور است و متن آن «اللهم صل علی فاطمه و أبیها و بعلها و بنیها و السر المستودع فیها بعدد ما أحاط به علمک» می‌باشد، از نظر سند و محتوا اعتبار دارد؟

۲. با توجه به این‌که در این صلوات ابتدا نام مبارک فاطمه و سپس از پدر و همسر ایشان یاد شده، آیا این ترتیب از منظر حق تقدم و احترام به پیامبر و امام علی مشکلی ندارد؟

۳. آیا احادیثی که از پیامبر نقل کرده‌اند از قبیل «یا فاطمه من صلى علیک غفر الله له، و الحقه بى حیث کنت من الجنه؛ اى فاطمه! هر کس بر تو صلوات بفرستد خداوند او را مى ‏آمرزد و در هر جاى بهشت که باشم وى را به من ملحق سازد.» و امثال این، اعتبار دارد و در صورت اعتبار آیا منظور همین صلوات است؟

۴. منبری‌ها ختم‌هایی نیز از قول ملا علی معصومی به تعداد ۵۳۰ مرتبه و نیز مرحوم جعفر آقا مجتهدی به تعداد ۱۳۵ مرتبه، برای این صلوات تبلیغ می‌کنند، آیا این ختم‌ها حجت و دلیلی از جانب اهل‌بیت علیهم‌السلام دارد یا اصلا تاثیر می‌کند؟

۵. لطفا در صورت وجود و امکان، صلوات یا زیارت مقبولی که بتوان با آن به حضرت زهرا عرض ادب و ارادت و توسل جست، معرفی بفرمایید.

با سپاس فراوان.

*********************************************************************

پاسخ:

با سلام و احترام

فرمودند:

۱. از نظر محتوا که ظاهرا مشکلی ندارد، اما روایت نیست.

۲. خیر. مشکلی ندارد.

۳. صلوات درود بر همه معصومین سلام‌الله‌علیهم خوب است، اما این روایت مرسل است و معتبر نیست.

۴. این دو دستورالعمل مستند روایی ندارد و بنده توصیه به انجام آن‌ها نمی‌کنم.

۵. شاید مهم‌ترین اعمال منسوب به حضرت صدیقه سلام‌الله‌علیه، تسبیحات حضرت زهرا باشد که مشهور است. صلوات خاصه، مصباح المتهجد (ج۱، ص ۳۹۹) هم معتبر است. همین‌طور زیارت جامعه کبیره، با نام و ضمایر مناسب ایشان.

مؤسسه حکمت اسلامی احتجاج

سلسله مباحثات استاد ریاحی

کتاب‌خانه قرآن و حدیث مؤسسه

فهرست درختی سایت

باز کردن همه | بستن همه